Intensivkurs for motorsykkel - 10 dager. Kursstart etter individuell avtale.

Kl. A:
Alder over 24 år. Du hopper over kl. A2 og går rett på kl. A

Teori skal være bestått før kursstart. Førerprøver starter ca. 3. mai og avvikles stort sett hver tirsdag.

Krav til høyde og styrke:
* 170 cm
* styrke i lår og legger

Trafikkskolen holder kjøreutstyr til elever som ikke har.

Aldergrense 16 år på A1

Aldersgrense 18 år på A2

Aldersgrense 24 år på A

Spesial-regel: Aldersgrense for kl. A tung mc er bare 20 år når en elev/kandidat allerede har A2 + kjørepraksis i 2 år med A2

Teoriprøve tas bare 1 gang. Praktisk kjøreprøve må noen ganger tas på nytt ved utvidelse til større klasse.

De som utvider fra A2 til A og allerede har hatt 2 års kjørepraksis skal kun ha tilleggsopplæring på 7 timer hos kjøreskole og så skifte førerkortet uten ny kjøreprøve.

De som er fylt 24 år og bare har 1 år kjørepraksis på A2 trenger ny kjøreprøve, eller de kan vente 1 år til. De trenger da bare 7 timers tilleggsopplæring ved kjøreskole og ingen praktisk kjøreprøve. Førerkortet må skiftes etterpå.

Opplæringstid 9 dager for tung/mellomtung mc.

Det er mulig å ta kjøretimer fredag, lørdag og søndag.

I sesongen underviser vi 7 dager i uka.

Sesongstart er 1 uke etter påske, og vi slutter av ca. 15. juni. Vi kan tilby kjøring på kveldstid.
Vi kjører lørdag og søndag.

Pga. kort og fleksibel opplæringstid kommer her elever fra Bergen og Oslo, og selvsagt også fra vårt nærområde Møre, Sunnfjord og Sogn. De fleste blir ferdig på få dager.

MC-TEORI  Etter avtale.
MC-KJØRING Etter avtale

Vi er bare 2 lærere ved kjøreskolen. Vi er fleksible, men tar vi inn bare et begrenset antall elever til mc-opplæring hvert år.

Fullt etter 15. juni: Vi kjører bare mc-opplæring frem til 15. juni. Årsaken er at Arild har fullt på bil etterpå.

Intensivkurset starter med ca. 3-4 timer teori a 45 minutter. Kjøretimene starter etterpå. Det blir 5 teoritimer til før kurset er ferdig. Totalt 8 teoritimer.

Ca. 20 kjøretimer á 45 min. fordeles over ca. 7 - 9 dager.

Fast pris på intensivkurset. Ekstra timer betales i tillegg.

NB!! Vi ber om at de elever som skal begynne på kurs, først består teorieksamen hos Statens vegvesen. Altså før kurset starter. Da kan du selv bestille oppkjøringsdato på forhånd. Vi kan tilpasse kursstart etter de oppkjøringstider dere får tildelt.. Altså ingen ventetid på oppkjøring!

Nordfjordeid trafikkstasjon timebestilling førerprøver landsdekkende nummer: tlf. 0 20 30

Fantastisk!
Å kjøre mc i Nordfjord om våren er en fantastisk nytelse. Når det blir grønt i lavlandet i april/mai ligger fremdeles snøen på fjelltoppene. Fantastiske dager hvor strålende sol sender sine livgivende stråler fra knallblå himmel og fyller en skinnkledd kropp med varme og livsglede. Ta mc-lappen og nyt livet på 2 hjul. Det er bevist: Du blir "yngre" av å kjøre motorsykkel. Minnet blir bedre. Humøret stiger. Man presterer bedre på jobb.

En mc skal "speile" hvem du er. En mc-tur kan arte seg på denne måten. Link.k. Svingteknikk, kontrastyring, bremseteknikk, bruk av fotpinner/forhvilere, hang-out. A twist of the wrist. Lett motorsykkel - mindre enn 15 hestekrefter.

Du må være fylt 16 år for å kunne kjøre opp. Teorien kan du likevel ta 6 mnd. før du fyller 16 år, slik at du kan kjøre opp på fødselsdagen. Teorien er mer omfattende når du tar lappen på lett mc. Her må du gå samme teorikurs som for personbil, og i tillegg det spesielle teorikurset for mc. Selv om du går intensivkurs, blir opplæringstida ca. 14 dager.

I fastprisen er innregnet 20 kjøretimer. De som er 16 år mangler kjøretrening i trafikk, så noen ganger blir det nødvendig med opptil 5 tilleggstimer. Dette koster ekstra. Blir det nødvendig med flere oppkjøringer må det betales ekstra for leie av mc og ny oppkjøring til Statens vegvesen.