Undersøk hva vi lover, og ta kontakt med oss for å være sikker på at dette er et kurs som passer for deg.

Kjøretimer: Du får kjøre 30 timer a 45 minutter på 2 uker. Det er medregnet obligatoriske kurs. Dine prestasjoner avgjør om dette er tilstrekkelig til å kjøre opp og få lappen. Du bruker samme bil. Bilen er desinfisert før kjøretime.

Oppkjøringsdato, praktisk kjøreprøve, må elevene selv avtale med Statens vegvesen, Nordfjordeid trafikkstasjon, etter at teoriprøven er bestått, d.v.s på dag 8 etter kursstart. Bestill oppkjøring på trafikkstasjonen når du er der og tar teoriprøven.  Alle trafikkstasjoner har en landsdekkende oversikt over sensorer som er ledig til førerprøve, og hvor-når. En trafikkstasjon vil gi deg tilgang på denne landsdekkende informasjonen etter at teorieksamen er bestått. Nærmeste trafikkstasjoner i vårt område er Nordfjordeid, Ørsta, Førde og Sogndal. De som ønsker kan kjøre opp hjemme, f.eks. Oslo, Lillestrøm, Bergen, Trondheim

Opplæring og oppkjøring

Grupper på 2 - 5 elever (per lærer) starter hver uke. 2 elever bor på rom sammen for å kunne hjelpe hverandre med teorien. Dermed kan de fleste avlegge teoriprøve ved Statens vegvesen allerede på dag 8 etter kursstart. I de perioder vi er 2 lærere vil her vanligvis være 7 - 10 elever på skolen samtidig.

Uke 1: Du kjører 2 timer á 45 minutter hver dag. Det er teoriundervisning vanligvis fra kl. 16.45 - 19.30 hver dag.

Uke 2: Du kjører 2-3 timer á 45 minutter hver dag frem til oppkjøringsdagen. Totaltalt har du da kjørt ca. 30 kjøretimer á 45 minutter. Ingen teori.

Forsinkelser: Kjøretimer for dagen etter, blir satt opp kvelden i forveien. Der kan oppstå forsinkelser på ca. 15 min i forhold til oppsatt timeplan. Hvis noen av kjøretimene blir "amputert", så får elevene tildelt tilleggstid samme dag, eller på slutten av kurset. Men alle vil ved kursets slutt ha fått anledning til å kjøre den tid som er lovet.

Avbestillinger: Elever må si fra kvelden før hvis timene ikke passer, eller bytte den med annen elev. Ellers må timen betales for.

Oppkjøring (praktisk prøve) starter vanligvis fra Nordfjordeid trafikkstasjon. Prøven er på 65 minutter effektiv kjøretid + tid for samtale med sensor. Totalt er den praktisk førerprøven på 80 minutter.

Hvis det er ventetid ved Nordfjordeid trafikkstasjon velger noen elever å kjøre opp med vår skolebil i Ørsta (49km)  NB! Pga. avstanden kommer det et pristillegg for oppkjøring i Ørsta.

Samme bil: Ved oppkjøring benytter du samme skolebilen som i kjøretimene. Du kjører altså opp med bil du kjenner. Ferdig med teorien etter 7 dager. Teoriundervisninga tar 7 dager og starter mandag kl.1645. Vi underviser også på lørdag og søndag. De som skal ha trafikalt grunnkurs starter opplæringen i teori allerede lørdag kl. 1645. De som fra før er ferdig med trafikalt grunnkurs møter vanligvis mandag, og starter kjøretimer. Teoriundervisning starter dagen etter, på tirsdag.

Trafikalt grunnkurs for de under 25 år som ikke har det tidligere

"Trafikalt grunnkurs" er et teorikurs på 17 timer før du får begynne med den praktiske kjøringen. Dette kurset vil vi arrangere lørdag + søndag + mandag + tirsdag for de som skal starte praktisk kjøring mandag el. tirsdag. Da får de hentet ut sine elevbevis på trafikkstasjonen tirsdag. Dette elevbeviset skal medbringes i kjøretimene i tilfelle politikontroll.

Kurs i mørkekjøring: Det er påbudt å gennomføre det i perioden oktober til april. De som tar forerkort i den lyse årstiden, de må ta kurset den påfølgende vinteren for at førerkortet skal være gyldig.

Elevene kommer fra Oslo, Bergen, Stavanger og Sandnes, Trondheim og Bodø. Her kommer også elever fra småbyer som Ørsta, Volda, Førde, Florø, Brønnøysund, Stord og Haugesund